Náš byznys příbeh

Náš byznys příbeh

Když Marián Krč emigroval za lepší budoucností do Rakouska, netušil, že opravdový podnikatelský sen zažije na Slovensku.

Trh postsocialistické země byl vyhladovělý po kvalitnějších výrobcích ze zahraničí. Jeho parta nejdříve pouze montovala okna dovezená z Rakouska, no zanedlouho v rodinném domku na desetiarovém pozemku v Nitrianském Pravnu rozjeli v roce 1993 vlastní výrobu plastových oken.

Výrobné haly Slovaktual - časť.

Marián Krč si byl vědom toho, že na Horní Nitře jsou lidé zvyklí pilně pracovat, vnímal místní potenciál odchovaný sériovou výrobou nábytku v Pravenci, ve své době největší v bývalém Československu.

Dražší, ale lepší

Strategii fungování firmy od počátků formovala důležitá ideologie zakladatele.

Marián Krč se rozhodl od začátku vyrábět kvalitnější výrobky, což však znamenalo vyšší cenu než konkurence. Zákazník ale dostával k produktu kvalitní výbavu a servis navíc. K tomu, že tato strategie vytrvala dodnes, ukazuje Ľubomír Majzlan, jeden ze dvou současných jednatelů společnosti, jako důkaz vzorový profil okna a objasňuje: „Od základní úrovně vlepujeme veškerá skla do rámu a všechna okna mají tři dorazová těsnění a pevnou střední příčku. Naše okna tak mají pevný bod zvyšující bezpečnost. Navíc během deště veškerá voda, která teče po okně, zůstává v drážce, kterou nazýváme mokrá komora a z ní vytéká ven, a ne do interiéru.“

Firma musí růst

První stroj k výrobě plastových oken kupoval majitel do firmy bez půjčky z banky. Na rozjetí podnikání Marián Krč a jeho společníci dali dohromady veškeré rodinné úspory. Stroj objednaný z Rakouska si sami poskládali a rozhodli se, že všechen zisk, jaký firma vytvoří, vrátí zpět pro další investice.

Miroslav Murgaš, druhý z jednatelů společnosti zdůrazňuje, že od začátků až dodnes je pro firmu důležitý kvalitativní i kvantitativní růst: „Pan Krč tvrdil, že prvořadý je růst. Narůstat musel obrat a s ním i společnost. Od roku 2005 byl Slovaktual jedničkou na slovenském trhu a konkurence, která je na druhém, třetím a čtvrtém místě, dnes generuje společně přibližně stejný obrat jako my.“

Ľubomír Majzlan podotýká: „Marián Krč byl velmi přísný šéf. Když dorazil do firmy, tak všichni stáli v pozoru, v pozitivním slova smyslu. Nebyl to tabulkový člověk. Byl ale neskonale praktický a měl velký smysl pro efektivitu. Nikdy hned nešel do své kanceláře. Nejdříve prošel celou výrobu, pak přešel do administrativy, s kompetentními hned řešil, co bylo potřeba.“

Řekni mi, kde bydlíš…

Od roku 1993 tedy firma vyrábí vlastní okna pod značkou Slovaktual.

Z Nitrianského Pravna, kde kapacita rodinného domu nedokázala pokrýt nápor objednávek a výroba se rozložila na tři různá místa ve vsi, se postupně začala přesouvat do Pravence. Od roku 2000 se společnost musela přetransformovat z malé rodinné firmy na velkou společnost. V místním průmyslovém parku, založeném již v roce 1942, postupně zmiňovaná dřevovýroba zanikla společně se socialistickým blokem. Zůstali tam pracovití lidé a dostatek prostorových kapacit pro rostoucí výrobu plastových oken.

První okna, která Slovaktual vyráběl, byla tříkomorová s dvojitým sklem. Velmi rychle se ukázalo, že zákazníci neměli zájem si okno jenom koupit, potřebovali k němu i servis. Firma tedy začala prodávat okna s kompletní službou. Montážní parta demontovala stará okna, namontovala nová, zednicky začistila ostění oken a odvezla stará okna. To vše v běžném třípokojovém bytě za jediný den, takže majitel bytu mohl již následující den pokoje vymalovat. U panelákových bytů to bylo něco, co úplně převálcovalo konkurenci.

Legendou se stalo prodejní místo v Prievidzi, kde měli přesně rozepsané typy panelových domů i s rozměry oken, zákazníkovi jen stačilo říct, kde bydlí. I když se veškerá okna vyrábějí na míru, tento přístup zajistil firmě raketový růst. Firma dnes vyrobí kolem 1200 plastových oken denně, počet hliníkových oken se pohybuje kolem stovky.

Hliníková okna jsou z technologického a výrobního hlediska náročnější, jedná se už doslova o strojírenskou výrobu, v Slovaktualu je i s hliníkovými vstupnými dveřmi vyrábějí od roku 1997.

Low cost je problém

Společnost se pyšní tím, že za 25 let neměla ani jedno nefunkční okno. Na otázku, zda už za ta léta nepřicházejí zákazníci zpět s požadavkem výměny oken, se Ľubomír Majzlan jenom usměje:

„Naše starší okna jsou plně funkční, ale je fakt, že na rozdíl od těch dnešních jsou již technologicky zastaralá. Zákazníci v první řadě nepřicházejí po nová okna, hledají cesty, jak ta, co mají, opravit. Jednou z možností je instalace nových skel, ale vzhledem k technologickému pokroku je jednodušší okna vyměnit. Stává se nám, že parta, která okna do domu před lety montovala, je dnes jede vyměnit za nová. Dobře namontované okno lze snadno i vyndat, nepoškodí se vnitřní prostor, nátěr, omítky, fasáda. Naši noví zákazníci jsou dnes dětmi našich prvních zákazníků.“

Na Horném Ponitří vzniklo více výrobců plastových oken, Slovaktual se tedy potřeboval od konkurence odlišit. V roce 2000 vsadil na první pětikomorové plastové okno na Slovensku se středovým těsněním a střední příčkou. Vyšší kvalita si vyžádala také vyšší cenu. Firma však přežila i levnou polskou konkurenci.

„Naši prodejci na severním Slovensku a Oravě si do výloh dávali oznam, že neopravují polská okna. Lidé totiž levně nakoupili, ale po 3 letech už nemohli okno zavřít,“ vysvětluje Ľubomír Majzlan a dodává: „Velkým problémem jsou nízkonákladové výrobky, které přicházejí z dovozu. Lidé primárně hledají splnění základní funkce okna, a tou je vyplnění stavebního otvoru. Zákazník často hledí jenom na cenu. Osloví 5-6 dodavatelů oken. Kalkulovaná cena jej může snadno překvapit, protože u běžného rodinného domu se cenová nabídka na okna může pohybovat od 3 tisíc eur až po 11 tisíc eur.“

Na otázku, kde je v tomto rozmezí Slovaktual, Ľubomír Majzlan diplomaticky odpovídá: „70% našich zákazníků tvoří objednávky oken vyšší střední třídy a prémiové výrobky. S nízkonákladovou konkurencí se nelze vypořádat. Při renovacích i novostavbách máme úspěch, jestliže zákazník nešetří za každou cenu na úkor kvality a po zvážení pro a proti vybírá s pohledem na budoucnost.“

… a za měsíc přišla krize

V roce 2000 se firma přestěhovala do průmyslového parku v Pravenci. Se stavebním boomem, který nastal v roce 2003, rostl i Slovaktual.  Přibyla hala B, kde se dodnes vyrábějí standardní okna, v roce 2006 hala C, kde se soustřeďuje výroba kvalitních oken splňujících normy pro pasivní domy, později se přidala také hala D a nový sklad. Typizovaná okna „na sklad“ již firma nevyrábí, produkuje se pouze na zakázku.  Prodeji, servisu a zárukám se věnuje síť 150 prodejních míst na Slovensku a v České republice.

V roce 2005 měla firma již přes 200 zaměstnanců a začali se o ní zajímat první investoři.

I když majitel Marián Krč neplánoval společnost prodat, byl si vědom toho, že další rozvoj firmy bude vyžadovat strategického partnera. Ten pravý investor, společnost AFG, kterávlastnila největšího švýcarského výrobce oken, přišel sám, bez intervence státu. Marián Krč byl znám svým zdravým podnikatelským cítěním. Na prodej firmy vybral ten pravý okamih, protože měsíc po jejím prodeji vypukla v roce 2008 krize.

Výroba okien v Slovaktuale.

 

 

Levněji a kvalitněji

 

Následující roky společnost přežila bez propouštění zaměstnanců. Dnes na toto období pohlížejí jako na stagnaci. Prodejci pocítili pokles prodeje a došlo k tlaku na cenu. Jen pro srovnání, kam se tento tlak dostal dnes: v rocích 2003 až 2004 byla cena oken do průměrného třípokojového bytu 2400 eur.

Okna, která se montují v současnosti, jsou o dvě kvalitativní třídy výše a stojí kolem 1500 eur. Cenový pokles je až 40 %, přičemž předtím tvořila okna 6 až 8 % z rozpočtu na výstavbu, dnes to jsou jen 3 až 4 %. Navíc, dnešní pasivní okna, která firma prodává, splňují normy, které budou platit až v roce 2020.

Krizi Slovaktual přežil, první dva roky po prodeji firmy ji vedl ještě Marián Krč, poté do vedení přišli noví jednatelé Ľubomír Majzlan a Miroslav Murgaš.

Od roku 2012 se firma transformuje na koncernový podnik.

Strata identity nehrozí

„Dnes se firma rozkládá v objektech s více než 33 tisíc m2, z čehož 16 tisíc m2 tvoří nová hala F, postavená v roce 2014. Celý areál má rozlohu 11 hektarů.

Celkově se proinvestovalo v rámci výstavby a zařizování nové haly F 17,9 milionů eur, přičemž se napomůže vytvoření více než 120 nových pracovních míst do konce roku 2017. Dnes má firma 450 zaměstnanců“, říká Miroslav Murgaš a případné obavy ze ztráty identity a sounáležitosti s firmou po příchodu zahraničního investora vyvrací: „Společnost nadále vyrábí pod značkou Slovaktual a naši zaměstnanci jsou na firmu hrdí. V roce 2014 jsme zaznamenali nárůst o 30 % ve výrobě hliníkových oken a v roce 2016 počet zaměstnanců překročí 500. Noví lidé, kteří k nám přicházejí, jsou často spjati s firmou skrze svou rodinu, známé, region, aktivně tak podporujeme vytváření této silné vazby na naši společnost. “

zdroj: ASB 08-09 / 2015

Zveřejněno: 21.10.2015

Další články